حقوق خانواده ۳۰ نوشته : محمد رسولی

  1. آیه ۳۲ از سوره نور(( و انکحوا الایامی منکم و الصالحین من عبادکم و امائکم ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله و الله واسع علیم)).

((البته باید مردان بی زن و زنان بی شوهر و کنیزان و بندگان خود را به نکاح یکدیگر درآورید اگر مرد و زنی فقیرند خدا به لطف خود آنان را بی نیاز و مستغنی خواهد فرمود که خدا به احوال بندگان آگاه و رحمتش وسیع است)).

۲٫ آیه ۲۳ از سوره نساء(( حرمت علیکم امهاتکم و بناتکم و اخواتکم و عماتکم و خالاتکم و بنات الاخ و بنات الاخت و امهاتکم اللاتی ارضعنکم و اخواتکم من الرضاعه و امهات نسائکم و ربائبکم اللاتی فی حجورکم من نسائکم اللاتی دخلتم بهن فان لم تکونوا دخلتم بهن فلا جناح علیکم و حلائل و ابنائکم الذین من اصلابکم و ان تجمعوا بین الاختین الا ما قد سلف ان الله کان غفوراً رحیما)).

(( حرام شد برای شما ازدواج با مادر و دختر و خواهر و عمه و  خاله و دختر برادر و دختر خواهر و مادران رضاعی و خواهران رضاعی و مادر زن و دختران زن که در دامن شما تربیت شده اند. اگر با زن مباشرت کرده باشد و اگر دخول با زن نکرده طلاق دهید باکی نیست که ( با دختران او) ازدواج کنید و نیز حرام شد زن فرزندان صلبی ( نه زن پسر خوانده شما) و نیز حرام شد جمع میان دو خواهر( یعنی که در یک وقت هر دو را به زنی گیرند) مگر آن چه پیش از نزول این حکم ( در عصر جاهلیت ) کرده اند که خدا از آن درگذشت زیرا خداوند در حق بندگان بخشنده و مهربان است)).

۳٫ آیه ۲۴ از سوره نساء (( فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضه و لاجناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضه)).

(( چنانچه شما از آنان بهره مند شوید آن حق که مزد آن هاست به آن ها بپردازید و باکی نیست بر شما که بعد از تعیین مهر هم به چیزی باهم تراضی کنید)).

۴٫ آیات ۲۲۹ و ۲۳۰ بقره (( الطلاق مرتان فامساک بمعروف او تسریح باحسان و لا یحل لکم ان تاخذوا مماء اتیتموهن شیئاً الا ان یخافا الا یقیما حدود الله فان خفتم الا یقیما حدود الله فلا جناج علیهما فیما افتدت به تلک حدود الله فلا تعتدوها و من یتعد حدود الله فاولئک هم الظالمون. (۲۲۹ ) فان طلقها فلا تحل له من بعد حتی تنکح زوجاً غیره فان طلقها فلا جناح علیهما ان یتراجعا ان ظنا ان یقیماً حدود الله و تلک حدود الله یبینها لقوم یعلمون(۲۳۰).

(( طلاقی که شوهر رجوع د رآن تواند کرد دو مرتبه است پس چون طلاق داد یا رجوع کند به خوشی و سازگاری یا رها کند به نیکی و خیراندیشی و حلال نیست که چیزی از مهر آنان به جور بگیرد مگر آن که بترسید که حدود دین خدا راجع به احکام ازدواج نگاه ندارند در چنین صورت زن هر چه از مهر خود به شوهر برای طلاق بخشد روا باشد این احکام حدود دین خداست از آن سرکشی مکنید کسانی که از احکام خدا سرپیچند آنها خود به حقیقت ستمکارانند. (۲۲۹) پس اگر ( بار سوم) زن را طلاق داد روا نیست که آن زن و شوهر دیگر بار رجوع کنند تا این که زن با دیگری شوهر کند. پس اگر ( شوهر دوم ) او را طلاق داد پس باکی بر آن دو نیست که رجوع کنند اگر بدانند که حدود الهی را اقامه می کنند این است احکام خدا که برای مردم دانا بیان می کند)).

۵٫ آیه ۱۲۹ سوره نساء (( لن تسطیعوا ان تعدلوا بین النساء ولو حرصتم)).

(( هرگز نمی توانید بین زنان به عدالت رفتار کنید، هر چند که بسیار خواسته باشید)).

۶٫ آیه ۲۲۱ سوره بقره (( ولا تنکحوا المشرکات حتی یومن)).

(( با زنان مشرک ازدواج نکنید مگر آن که ایمان آورند)).

۷٫ آیه ۱۰ سوره ممتحنه (( مومنات فلا ترجعوهن الی الکفار لاهن حل لهم و لا هم یحلون لهن و ءاتوهم ما انفقوا و لا جناح علیکم ان تنکحوهن اذا اتیتموهن اجورهن و لا تمسکوا بعصم الکوافر و سئلوا ما انفقتم و لیسئلوا ما انفقوا ذلکم حکم الله )).

(( این زنان مومن بر آن کفار و آن شوهران کافر بر این زنان حلال نیستند ولی مهر و آن چه را که ( شوهرانشان) انفاق کرده اند به آنها بپردازید و باکی نیست که شما با آنان نکاح کنید در صورتی که مهرشان را بدهید و نگهداری نکنید همسران کافره را و مطالبه کنید آن چه را که انفاق کرده اید و مطالبه کنند آن چه را که انفاق کرده اند این حکم خداست)).

۸٫ آیه ۱۴۱ سوره نساء (( ولن یجعل الله للکافرین علی المومین سبیلاً)).

(( خدا هرگز برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلط باز نخواهد نمود)).

۹٫ آیه ۱۷ سوره فتح(( لیس علی الاعمی حرج و لاعلی الاعرج حرج و لاعلی المریض حرج)).

(( برای شخص نابینا و مریض و لنگ در تخلف از جنگ گناهی نیست)).

۱۰٫ آیه ۷۸ از سوره حج (( ما جعل علیکم فی الدین من حرج)).

((در مقام تکلیف بر شما مشقت و رنج ننهاده)) .

۱۱٫ آیه ۱۸۵ سوره بقره (( یرید الله بکم الیسر و لایرید بکم العسر)).

(( خداوند برای شما حکم را آسان خواسته و تکلیف را مشکل نگرفته است)).

۱۲٫ آیه ۱۵ سور ه احقاف (( و حمله و فصاله ثلاثون شهراً)).

(( سی ماه تمام مدت حمل و شیرخواری بود)).

۱۳٫ آیه ۲۳۳ سوره بقره (( والوالدات یرضعن اولادهن حولین کاملین)).

(( و مادران بایست دو سال کامل فرزندان خود را شیر دهند)).

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *