ایران و روابط بین الملل-نوشته:محمد رسولی

ایران و روابط بین الملل

 

روابط اقتصادی – تجاری چین و ایالات متحده

 

روابط تجاری چین و ایالات متحده پس از برقراری روابط دیپلماتیک در میان دو کشور (ژانویه ۱۹۷۹) با امضای موافقتنامه ی تجاری (در ژولای ۱۹۷۹) و برقراری اصل دول کامله الوداد (MNF) در روابط دو جانبه (در ۱۹۸۰) به سرعت رشد نمود.میزان کل تجارت میان دو کشور (اعم از صادرات و واردات) از ۵ میلیارد دلار در ۱۹۸۰ به ۲۰ میلیارد دلار در ۱۹۹۰، ۱۱۶ میلیارد دلار در ۲۰۰۰ و حدود ۳۶۶ میلیارد دلار در ۲۰۰۹ رسید.

جایگاه چین یه عنوان مقصد صادرات ایالات متحده از رده ی بیست و سومین کشور در سال ۱۹۷۹ به جایگاه هجدهم در سال ۱۹۹۰، یازدهم در ۲۰۰۰،پنجم در ۲۰۰۴ و چهارم در ۲۰۰۶ رسید.صادرات ایالت متحده به چین در سال ۲۰۰۶، ۳/۵ کل صادرات آن را تشکیل می داد. بسیاری از تحلیل گران پیش بینی نموده اند که در صورت ادامه رشد سریع اقتصادی چین، این کشور می تواند جایگاه جدی تری را به عنوان بازار صادرات ایالت متحده به خود اختصاص دهد.

آمار از تبادلات تجاری دو کشور، نشان از فرصت های گسترده ای دارد که جهانی شدن و وابستگی متقابل اقتصادی جهت گسترش روابط صلح آمیز دو کشور، در اختیار طرفین قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *