ایران و روابط بین الملل-حقوق بشر(محمد رسولی)

ایران و روابط بین الملل

حقوق بشر

حقوق بشر در جمهموری خلق چین مسئله ایست که مایه ی اختلاف این دولت با کشورهای دیگر و سازمان های غیر دولتی بین المللی محسوب می شود.

سازمان های نظیر وزارت خارجه آمریکا، سازمان عفو بین الملل و سازمان دیده بان حقوق بشر، دولت چین را متهم به محدود کردن آزادی بیان ، جنبش و مذهب شهروندان چینی می کنند.اما دولت چین از تعریف گسترده تر حقوق بشر سخن

می گوید که شامل حقوق سیاسی اقتصادی و اجتماعی بوده و همه در رابطه با فرهنگ ملی و سطح توسعه کشور می باشد.در این راستا چین ادعا می کند که حقوق بشر در حال بهبود است.

این کشور بارها و بارها تأکید کرده است که قانون اساسی اش نه تنها حقوق شهروندی بلکه اصول چهارگانه کاردینال را نیز مشخص کرده است.از جهت قانونی اصول چهارگانه کاردینال بالاتر از حقوق شهروندی است.

مردم چین با اطاعت از این اصول می توانند از همه ی حقوق شهروندی چین لذت ببرند، با این حال بسیاری از سازمان های حقوق بشری نارضایتی خود را از وضعیت حقوق بشر در چین اعلام می کنند.

بحث مسائل حقوق بشر در چین سامل سیاست هایی مانند مجازات اعدام، سیاست تک فرزندی، موقعیت اجتماعی تبتی ها و کمبود قوانین و پروتکل های حمایت از آزادی مطبوعات و مذهب است.

یکی از مهم ترین زمینه های نگرانی، کمبود حق قانونی برای داشتن قوه قضاییه مستقل حاکمیت قانونی و استقلال روند دادرسی است.

یکی دیگر از زمینه های نگرانی کمبود حقوق کارگران، عدم وجود اتحادیه کارگری مستقل و تبعیض علیه کارگران روستایی و اقلیت های قومی است.

در عین حال یکی دیگر از زمینه های نگرانی فقدان آزادی مذهبی است که درمسائلی همچون درگیری دولت با مسیحیان بودائیان تبت و گروه فالون گوونگ به خوبی قابل مشاهده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *