حقوق حمل و نقل۷ نوشته:محمد رسولی

صدور پروانه تاکسی رانی

مدارک مورد نیاز:

ارائه اصل و تصویر سند مالکیت تاکسی

گواهی تایید اعتبار گواهینامه رانندگی

فیش واریزی هزینه صدور و تمدید پروانه

گواهی صدور تشکیل کارتکس در واحد بازرسی و کنترل خطوط از حوزه نظارت و امور مناطق

ارائه اصل پروانه قبلی برای متقاضیان تعویضی

تکمیل فرم اعلام نظر از واحدهای بازرسی،عوارضی،تاکسی متر،بایگانی، وام در خواست کتبی متقاضی صدور پروانه المثنی

ارئه آگهی مفقود شدن پروانه در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار

ارائه تعهد کتبی توسط واحد اجرائیات مبنی بر اعمال مقررات در صورت اثبات ادعای کذب و تکمیل فرم رضایت نامه توسط مالک بمنظور تمدید اعتبار کارنامه کمکی

گواهی بازدید خودرو و ازنظر نصب پلاک،آرم،بغل نویسی و نوار کشی در خصوص تاکسی

گفتار دوم:

تاسیس شرکت های حمل و نقل ریلی

مبحث اول:راه آهن برون شهری

بند اول: آشنایی با شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور

این شرکت در سال ۱۳۸۳ وبا اهداف کلان و قابل توجهی تاسیس شد.شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در آن زمان در قالب یکی از معاونت های وزارت راه و ترابری،به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (سابق)و وزارت امور اقتصادی و دارایی، با اغدام سه معاونت ساخت وزارت راه و ترابری،سه اداره کل و یک شرکت (تامین ماشین آلات ) شکل گرفت. معاونت های سابق ساخت و توسعه راه آهن ، ساخت و توسعه راه ها، ساخت و توسعه بنادر و فرودگاه ها به همراه ادارات کل ساختمان آزاد راه ها، ارزیابی و تعیین خسارات و پیمان رسیدگی و نیز شرکت تامین ماشین آلات در شکل های جدید و شرح وظائف تعریف شده در زیر مجموعه شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور قرار گرفتند. وظیفه این شرکت طراحی و مدیریت ساخت زیر بناهای حمل و نقل ( راه، راه آهن ، بندر و فرودگاه)، تاسیسات و تجهیزات مربوطه و نظارت بر اجرای طرح و پروژه های زیر بنایی حمل و نقل از طریق عقد قرار داد با پیمانکاران و مشاوران ذی صلاح است.

پس از ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در سال ۱۳۹۰ این شرکت بعنوان یکی از زیر مجموعه های وزارت راه و شهرسازی فعالیت می کند.

هم اکنون ساخت و توسعه خطوط ریلی در ایران توسط شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور انجام می پذیرد. و نگهداری و تعمیر و همچنین بهره برداری از این شبکه ریلی بر عهده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران می باشد.

بند دوم: آشنایی با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

بر اساس قانون تشکیل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، به منظور حمل و نقل بارو مسافر به وسیله راه آهن و انجام امور مربوط به تجهیز و توسعه و ایجاد و نگه داری و بهره برداری از خطوط تاسیسات راه اهن کشور، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران وابسته به وزارت راه و شهر سازی تشکیل شدهاست. هم اکنون صدور پروانه تاسیس و فعالیت شرکت های حمل و نقل ریلی توسط این شرکت صادر می گردد. که در ادامه به شرایط لازم برای تاسیس شرکت حمل و نقل ریلی پرداخته می شود.

طبق ماده یک قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی مصوب سال ۱۳۸۴، شرکت حمل و نقل ریلی شخصیت حقوقی است که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی با اخذ مجوز از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور جابه جایی ( کالا و مسافر) تاسیس می گردد. طبق آیین نامه تاسس، پروانه فعالیت و تاسیس از سوی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی صادر می شود. مجوز راه آهن نیز مجوزی است که راه آهن به متقاضی جهت لحاظ نمودن موضوع حمل و نقل ریلی در اساسنامه خود به اداره ثبت شرکت ها صادر می نماید.

متقاضی باید بعد از اخذ مجوز از راه آهن براساس مقررات و قوانین جاری کشور ایران و با موضوع فعالیت حمل و نقل ریلی نسبت به ثبت شرکت اقدام نماید.

مطابق ماده ۳ آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکت های حمل و نقل ریلی شرایط صدور پروانه فعالیت شرکت به شرح ذیل است:

الف) تامین حداقل ششصد (۶۰۰ ) دستگاه واگن باری و یا پنجاه (۵۰) دستگاه واگن مسافری و یا ده (۱۰) دستگاه لکوموتیو که به تایید راه آهن ج.ا.ا رسیده باشد.

ب ) دارا بودن حداقل یک مدیر فنی که از لحاظ شرایط لازم به تایید راه آهن رسیده باشد.

ج) داشتن امکانات و توانایی مالی مناسب( حداقل ۲۰% ارزش ریالی ناوگان مندرج بند الف ماده ۳) بعنوان سرمایه در گردش شرکت که به تایید راه آهن ج. ا. ا رسیده باشد.

د) دفتر کار شرکت باید دارای کاربری تجاری و یا اداری بوده و به تایید مراجع ذی صلاح رسیده باشد.

ه) پروانه فعالیت، حسب تامین ناوگان و فعالیت مرتبط برای حمل و نقل کالا و مسافر، با رعایت این آئین نامه جداگانه صادر خواهد شد.

و) راه آهن پس از احراز شرایط شرکت مطابق مفاد این آئین نامه، پروانه فعالیت برای مدت سه سال که قابل تمدید می باشد صادر می نماید.

صدور پروانه فعالیت برای شرکت های جدید التاسیس و همچنین تعیین مدت زمان اعتبار آن ، با توجه به ظرفیت اقتصادی و شبکه ریلی کشور براساس تصویب هیئت مدیره راه آهن خواهد بود.

برای شرکت هایی که دارای واگن یا لکوموتیو استیجاری یا ترکیبی از ملکی و استیجاری می باشند پروانه یکساله صادر می گردد.

ز) در صورت از دست دادن هر یک از شرایط و ضوابط این آئین نامه در دوره فعالیت حمل و نقل ریلی، به تشخیص کمیسیون نظارت، فعالیت شرکت به حال تعلیق درخواهد آمد.

کمیسیون نظارت مرکب از مدیر کل بازرگان و بازاریابی، مدیر کل حقوقی، مدیر کل دفتر ارزیابی و عملکرد و پاسخگویی به شکایات راه آهن و نماینده انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته و در صورت لزوم از ادارات ذی ربط و شرکت مربوطه دعوت بعمل آورد. در دوره تعلیق شرکت می تواند واگن های خود را با انعقاد قرار داد در اختیار شرکت حمل و نقل ریلی دیگری قرار دهد. دوره تعلیق فعالیت حداکثر دوازده ماه می باشد و در صورت عدم تامین شرایط پروانه فعالیت لغو می گرد.

شرکت می تواند در امور حمل و نقل بین المللی بار و یا مسافرت فعالیت نماید مشروط به آن که قبلاً راه آهن اجازه فعالیت در این سطح را اخذ نموده باشد.

مبحث دوم: راه آهن درون شهری

مطابق ماده ی کی قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوب ۱۳۸۵ سامانه های حمل و نقل ریلی شهری شامل سامانه های نقل و انتقال جمعی مسافر در زمان و مسیر مشخص است که عبارتند از انواع قطار شهری( تراموا، قطار سبک شهری، منوریل، مترو) و سامانه های مشابه.

مطابق ماده ۳ قانون مذکور دستگاه اجرایی احداث سامانه حمل و نقل ریلی شهری و حومه و بهره برداری از آن شهرداری های ذی ربط می باشند.

تاریخچه قطار شهری در کشور

  • انجام اولین گفتگو درباره احداث قطار شهری در تهران و اجرای آن در حدود سال ۱۲۶۷ هجری شمسی بین تهران و شهر ری ( حرم حضرت عبدالعظیم(ع)).
  • انجام مطالعات اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی شهر تهران به وسیله دو شرکت خارجی در سال ۱۳۵۰٫
  • پیشنهاد سیستم مختلط حمل و نقل شهری تهران ( شبکه خیابانی، کمربندی و شبکه مترو) در سال ۱۳۵۳٫
  • تصویب قانون تاسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در سال ۱۳۵۴٫
  • شروع عملیات اجرایی خط ۱ قطار شهری تهران در سال ۱۳۵۶ و توقف آن بین سال های ۱۳۵۹ الی ۱۳۶۵٫
  • افتتاح خط قطار حومه ای تهران کرج در سال ۱۳۷۷ و همچنین بهره برداری فاز اول ( از فلکه صادقیه به میدان امام خمینی (ره) خط ۲ قطار شهری تهران در سال ۱۳۷۸٫
  • انجام مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان در سال ۱۳۵۵ توسط مشاور خارجی و همچنین انجام مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان توسط سازمان برنامه و بودجه استان در سال ۱۳۵۹ و انجام مطالعات جدید به مدت یکسال پس از آن توسط مشاور خارجی.
  • تاسیس سازمان قطار شهری اصفهان در سال ۱۳۷۰: انجام مطالعات شهر اصفهان به منظور تعیین مسیرهای اصلی حمل و نقل عمومی و سیستم های حمل و نقل شهری مناسب بین سال های ۷۳-۱۳۷۱ و انجام مطالعات امکان سنجی آن در سال ۷۵-۱۳۷۴ توسط مشاوران خارجی و هم چنین آغاز عملیات اجرایی خط ۱ قطار شهری اصفهان در سال ۱۳۸۰٫
  • مطرح شدن موضوع مطالعه و احداث قطار شهری تبریز در ۱۳۶۹ برای اولین بار در مجلس شورای اسلامی.
  • تاسیس سازمان قطار شهری تبریز در سال ۱۳۸۰ و انجام مطالعات امکان سنجی خطوط قطار شهری تبریز در اواخر همان سال و آغاز عملیات اجرایی خط ۱ قطار شهری تبریز در سال ۱۳۸۱٫
  • انجام مطالعات اولیه سیستم حمل و نقل عمومی شیراز در سال ۱۳۵۵ توسط مشاور خارجی و پس از آن انجام مطالعات جدید شهر شیراز در سال ۱۳۶۹ توسط جمعی از اعضا هیئت علمی دانشگاه و تایید ضرورت استفاده از شبکه ریلی بعنوان توسعه سیستم حمل و نقل عمومی.
  • بازبینی مطالعات قبلی شهر شیراز در جهت تکمیل و ندوین مطالعات جامع حمل و نقل عمومی در سال ۱۳۷۸ و ارائه مسیرهای مناسب جهت راه اندازی مترو و در نهایت انتخاب و ارائه گزینه برتر از بین آنها.
  • تاسیس سازمان قطار شهری در سال ۱۳۸۰ و آغاز عملیات اجرایی خط ۱ قطار شهری شیراز در سال ۱۳۸۱٫
  • انجام مطالعات جامع حمل و نقل شهر مشهد بین سال های ۷۳ تا ۷۸ و مطالعات توسعه شبکه حمل و نقل ریلی بین سالهای ۸۱ الی ۸۳ توسط پژوهشکده حمل و نقل دانشگاه صنعتی شریف.
  • تاسیس شرکت قطار شهری مشهد در سال ۱۳۷۴ و آغاز عملیات اجرایی خط ۱ قطار شهری این شهر در اواسط سال ۱۳۷۹ و در نهایت اتمام عملیات اجرایی بخش اول خط ۱ قطار شهری مشهد در سال ۱۳۸۶٫
  • تاسیس سازمان قطار شهری کرج در سال ۱۳۸۰٫
  • راه اندازی خط ۱ قطار سریع السیر کرج- مهر شهر در سال ۱۳۸۳ و آغاز عملیات اجرایی خط ۲ قطار شهری کرج در اواخر سال ۱۳۸۴٫
  • تاسیس سازمان قطار شهری اهواز در سال ۱۳۸۱ و شروع مطالعات مربوط به احداث قطار شهری در اواخر همان سال و در نهایت آغاز عملیات اجرائی خط ۱ قطار شهری اهواز در اواخر سال ۱۳۸۴٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *