ایران و روابط بین الملل-تأثیرات کاهش جمعیت(محمد رسولی)

ت)تأثیرات کاهش جمعیت

تغییرات جمعیتی بر توانایی یک کشور در کسب قدرت تأثیر دارد.نیروی نظامی روسی در سربازگیری و عضو گیری ناکامن مانده است.

برخی جمعیت شناسان پیش بینی می کنند تا سال ۲۰۱۶ نیمی از سربازان روسی مسلمان خواهند بود.

هم چنین مشخص نیست این اکثریت مسلمان که باعث ایجاد یک ارتش غیر روسی می شوند، پرچم این کشور را در خارج نزدیک یا هر جای دیگری باعلاقه حمل کنند.

به علاوه، نیروی کار هم در تعداد و هم در کیفیت نزول بیشتری خواهد داشت؛ بیماری ، پیری و مرگ هم مطرح است.

در برخی کشورها مهاجرت به کاهش پیامدهای منفی کاهش جمعیت کمک کرد.

در روسیه اغلب مهاجران از جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی در آسیای مرکزی و در چین و افغانستان هستند.

با این وجود همان طور که رشد بیگانه ستیزی و نژاد پرستی در روسیه در حال رخ دادن است اغلب روس ها مخالف مهاجرت غیر اسلاوها هستند.

حکومت روسیه قادر نیست بحران جمعیتی و بهداشتی موجود را از بین ببرد.

در سال ۲۰۰۴ مراقبت بهداشتی کمتر از ۶ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود ا ختصاص داد.

روسیه در سال ۲۰۰۷ قصد داشت که ۱۰/۲ میلیارد دلار روی طرح های الویت ملی پرزیدنت پوتین صرف کند اما تا به حال برای بهبود وضعیت بخش بهداشت عمومی روسیه ناکام مانده اند.

سال ۲۰۰۸ میلادی از سوی پوتین به عنوان سال خانواده نام گرفت و تمام دستگاه های دولتی موظف شدند برنامه های تشویقی خود را برای افزایش جمعیت و جلوگیری از بحران کاهش جمعیت ارائه کنند.

نگرانی از کاهش جمعیت تا سال ۲۰۳۰ میلادی سبب گردید تا کنون برای تشویق والدین به فرزند آوری مبلغ یازده هزار دلار به عنوان سرمایه گذاری مادر به والدینی که فرزندشان متولد شده پرداخت شود وتا رسیدن هریک از فرزندان متولد شده به سن هفت سالگی ماهانه دویست دلار هزینه نگهداری سلامت و بهداشت نیز به والدین پرداخت شود.

اگرچه اکنون تمایل والدین به بچه دار شدن در مقایسه با دهه نود میلادی که بحران اقتصادی روسیه تمایل آنان به فرزند دار شدن را کاهش داده بود، بیشتر شده ولی نگرانی دولت هم چنان باقی است، چه آنکه هزینه های روزمره زندگی و گرانی روسیه که پایتختش برای سومین سال پیاپی به عنوان گرانترین پایتخت جهان شناخته شده، ممکن است این تمایل را بازستاند و بحران جمعیتی هم چنان مسئله ای لاینحل باقی بماند.

از این رو ترویج آموزه های شرقی به عنوان یک راهکار جدی در تمایل به حفظ کانون خانواده و افزایش زاد و ولد، اتخاذ گردیده است و اکنون به منظور تشویق افراد به تشکیل خانواده، حفظ خانواده های تشکیل شده، و افزایش تمایل به فرزند دار شدن، تبلیغات وسیعی صورت می پذیرد و دولت بر این باور است که باید هرچه زودتر این بحران ر ا مدیریت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *