ایران و روابط بین الملل-نوشته:محمد رسولی

ایران و روابط بین الملل-نوشته:محمد رسولی

فصل دوم:آسیا

می توان گفت آسیا مهم ترین قاره دنیا می باشد، چه از نظر بزرگی و چه از نظر کمیت های دیگر مانند جمعیت و غیره. هم چنین آسیا کهن ترین قاره کره زمین از جهت پیدایش تمدن است.مساحت این قاره یش از چهل و سه میلیون کیلومتر مربع می باشد و جمعیت آن بیش از سه میلیارد و سیصد میلیون نفر است. بزرگترین و پرشمارترین کشورهای جهان در این قاره قرار دارند.شمال قاره آسیا را اقیانوس منجمد شمالی و جنوب آن را اقیانوس پهناور هند در بر گرفته است. از شرق به اقیانوس آرام و در غرب دریای مدیترانه و بخشی از خاک روسیه را در بر گرفته است.

گودترین نقطه کره زمین یعنی دریاچه مرده (بحرالمیت) به عمق دویست متر پایین تر از سطح دریا و نیز بلندترین نقطه جهان یعنی اورست نیز در این قاره قرار دارند.هم چنین گرمترین نقطه کره زمین نیز در قسمتی از کویر لوت ایران قرار دارد.

برخی نام آسیا را برگرفته از زبان های ایرانی می دانند. البته نظریات گوناگونی وجود دارد.گروهی نام آسیا را مأخوذ از کلمه ی آسوری یا آشو که به معنای طلوع آفتاب و یا سرزمین شرق است می دانند.شاید هم درست باشد در زبان ایرانیان کهن و حتی باستان حرف سین و شین خیلی وقت ها جای خود را با هم تعویض می کنند و لذا آسیا و آشور و آشا واژگانی شناخته شده در زبان ایرانیان قدیم می باشد.

به طور کلی آسیا خاستگاه تمدن و نیز تاریخ آن، تاریخ تمدن همه ی ابنا بشر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *